BLOMKÅLRIS OG CHILIMARINERTE GULROTFRIES MED HUMMUS

SONY DSC

Denne kombinasjonen er perfekt til en lett lunsj eller middag, og det tar virkelig ikke lang tid å lage. Gulrøttene skal steke i ovnen, og i mellomtiden kan resten av måltidet forberedes. Denne retten er også superfin nå som vi går lysere tider i vente, og dette er enkle ingredienser som man finner i enhver matbutikk.

Blomkålris og gulrotfries med hummus (2 personer):

  • 2 store (økologisk hvis mulig) gulrøtter
  • 1 blomkål
  • 1 squash
  • Hummus
  • Chiliolje & sitronolje
  • Himalaya salt, pepper, paprika

Gulrotfries og hummus:

Sett oven på 200 grader, og skrell og skjør opp gulrøttene i tynne lange biter slik at de ligner på fries. Legg dem på et bakebrett og hell over en god oliven olje, salt, pepper og eventuelt andre kryddere du liker. La dem stå i ovnen i ca. 20 minutter, og de siste 5 minuttene på varmluft. I mellomtiden kan du begynne å lage hummus. Det finnes utrolig mange forskjellige oppskrifter på hummus men vi liker godt denne varianten.

Blomkålris med squash 

Skjær opp squashen i små biter, stek det i en god kokosolje eller olivenolje og krydre med paprika, salt og pepper og la den ligge til siden imens du lager blomkålrisen. Skyll og vask blomkålrisen og del den opp i mindre biter før du kjører den i en foodprosessor til konsistensen er rislignende. Legg deretter all risen i en stekepanne, tilsett litt vann og krydder som du liker. Stek risen godt, tilsett squashen og nyt!