Etter over 16 timer i lufta var vi endelig fremme i Thailand. Den fuktige lukten av myggspray, søt ananas og solkrem slo i mot meg i det jeg satte første fot i ankomsthallen på flyplassen i Chiang Mai. Med 12 timer tidsforskjell fra New York, et hovent kinn etter fjerning av visdomstann og elektrisk hår etter leting etter den perfekte sovestillingen på flyet, følte jeg meg akkurat passe ufresh til å møte en hel flokk med inspirerende influencers.

Vi var en trøtt og blek gjeng der vi stod, til tross for at Qatar Airways hadde gitt oss tidenes oppgradering og service hele veien fra Scandiland. Slik at vi alle kunne ligge rett ut og nyte av filmutvalget, vinkartet og menyen med alt fra makroner og sjokoladekake til scampi og ferskpresset ingefærjuice. Anja og jeg hadde tidenes mest behagelige reise, og det var absolutt ingen som trengte å minne oss på at man kunne bestille så mye man ville fra menyen, ta på pysjen eller trekke fløyelsteppe langt over nesa.

Vel fremme i Chiang Mai sjekket vi inn på Shangri-La hotell, et stort og flott hotell midt i byen. Det minnet på mange måter minnet om et fancy tempel med deilig frokostbuffet og stort bassengområde, noe som helt klart er et must i en tropisk storby! Ettersom vi landet på morgenen, var dagen lagt opp slik at vi skulle få se og oppleve mest mulig av byen. Så til tross for hvor grønne vi var i ansiktet, var det bare å skifte til et eksotisk instavennlig outfit og hoppe i bilen. Etter noen timer i solsteken hadde vi rukket å se templer og markeder, bli bedre kjent, og hatt en deilig lunsj på en restaurant ved elven. Det er rart hvordan man kan møte nye fremmede mennesker på en mandag, og allerede på onsdag føle seg som en eneste stor familie. Vi kunne rett og slett ikke vært en herligere sammensetning av mennesker! Så forskjellige skjebner, så mye latter og så mange likes.

Etter et par dager i Chiang Mai var det tid for å hoppe på Bangkok Airways sin direkte flight til Phuket. Denne øya har jeg besøkt flere ganger tidligere, men denne gangen føltes alt helt annereldes. Vi sjekket inn på Dusit Thani Laguna, og ble møtt av en hel haug med vennlige mennsker som sørget for å gi oss tidenes velkomst med drinker, blomsterlenker og dans. Vi rakk så vidt å sette bagasjen på rommet, før vi snublet ned til stranden for å få med oss solnedgang i vannkanten etterfulgt av en eksotisk middag ved lagunen på hotellet.

Dagene i Phuket var rett og slett magiske! Takk til Rawin og Liam for at dere krydret instafeeden vår med palmer og sommer-vibes, og takk til  Amazing Thainess for alle de mange opplevelsene som vi sent vil glemme! Vi tilbrakte dagene i en rib mellom hvite sandstrender og bukter med turkis vann. Vi var på marked i Phukets gamle by letende etter kule stråvesker og fersk mango smoothie. Vi fikk også sjekke inn på The Slate, hvor vi fikk strø tingene våre utover den ene oasen av en pool-villa, og tilbrakte en hel dag slentrende mellom infinity pools, spa behandlinger og deilige måltider!

Jeg tipper at flere er som meg, og tenker at hvis man skal til Thailand og vil se mer enn strand og solsenger, så tar man seg en tur til Bangkok først som sist. Da må jeg bare forte meg å si “stopp en hal“! For her hadde jeg valgt Chiang Mai over Bangkok anytimeAmazing Thainess har virkelig gjort meg oppmerksom på Chiang Mai som destinasjon, og det er uten tvil en up-and-coming by for tempelvandrende, acaispisende kultursultne eventyrere. Derfor flaks for oss at Qatar Airways har begynt å fly direkte hit fra Doha! Jeg skulle gjerne hatt flere dager i Chiang Mai, men det rakk jeg ikke på denne turen. Det finnes nemlig haugevis med skjulte perler og kule cafeer her, som kun den som leter finner! Jeg må også fortelle dere at om dere har tenkt dere på backpacking i Asia, eller en rundtur i Thailand, er det nord i Thailand dere burde starte, rettere sagt Chiang Mai. Herfra kan man komme seg sørover med både buss, tog og innlandsfly som vi gjorde! Og er du som meg, og liker å tråkket opp stien selv, så stikk til Chiang Mai før resten av turistverden gjør det!

Thailand er og blir et paradis, til tross for store mengder turister med Singha-logo på badetøyet, flørtende kathoyer og dunst klokakk her og der. Første gang jeg var i Thailand hadde jeg bare vært ni år på denne jorden, og kroppen min var ikke i stand til å takle hverken bakteriefloraen eller de luskende kakkerlakkene. Det blonde håret mitt ble dratt i av blide og nysgjerrige lokale. Skikkelig interessant var jeg der jeg klatret på klippene langs stranden i tarzantrusa med skjell i håret. Dagene bestod av cola på glassflaske, oppblåsbare spekkhoggere og ananas-is. Ferien fløy avgårde, og det gjorde årene også.

Så hvorfor blir man egentlig aldri lei Thailand som destinasjon? For det første må vi huske på at Thailand er mer enn en stripe med badende solbrente europeere. Landet har både jungel, øyer, dyreliv, templer, elver og storbyer. Vi må heller ikke glemme at menneskene her er utrolig imøtekommende, smilende og inkluderende, at green curry er noe av det beste som finnes, og at frukt rett fra trærne smaker bedre enn plastinnpakket fra Kiwi. Uansett hvor mange flotte steder jeg reiser til, vil jeg alltid vende tilbake til Thailand. Og med årene skal jeg utforske enda mer av det landet har å by på.