FANTASTISKE PREIKESTOLEN

Det er over 100 år siden Preikestolen ble et turistmål, og denne uken var det endelig min tur til å besøke!

Jeg har en del ting listet opp på min bucket-list og gå opp preikestolen har definitivt vært en av denne. Check!

Da jeg fikk spørsmålet om å bli med å teste “Hiking & Heels” konseptet til Clarion Hotel var jeg ikke vond å be. Ettersom jeg alltid har drømt om å gå Preikestolen, valgte vi å dra til Clarion Hotel Stavanger.

Konseptet er enkelt – ta med deg noen gode venninner, bo på et hvilket som helst Clarion eller Clarion Collection hotel som ligger midt i byen, sjekk inn på superfint hotellrom, gå opp til Preikestolen (eller annet turmål) der du kan nyte en fresh lunsj fra egentilpasset Hiking & Heels-meny, og avslutt kvelden med bobler, digg mat og sosialisering med jentene. På hjemreisedagen kan du sove lenge, spise deg god og mett på sjukt god hotellfrokost, og deretter tusle rundt i sentrum som ligger et stenkast unna. Dette er jo noe ALLE venninnegjenger bør gjøre!

Vår venninnegjeng består av Nina, Millie, Line og meg. Vi er alle småbarnsmødre, driver for oss selv (heia oss!), og vi har blitt venninner fordi jeg sliter dem ut flere ganger i uken på gruppetrening i studioet mitt. Siden vi alle er glad i trening (og bobler), var Hiking & Heels et perfekt konsept for oss, og om vi er helt ærlige så er det fantastisk å få litt tid helt for oss selv uten å måtte tenke på noe annet enn å nyte. Småbarnslivet er hektisk, derfor tenker jeg at et sånt avbrekk er sunt for kropp og sjel.

Clarion Hotel vet å ta vare på gjestene sine, og på rommet ble jeg ønsket velkommen med ballonger, håndskrevet hilsen, sjokolade og frisk, oppskåret frukt. Den lille ekstra touchen der liker jeg så heia Clarion Hotel!

Stavanger var badet i sol da vi landet, og alt lå til rette for at turen opp Preikestolen skulle bli en fantastisk opplevelse. Etter innsjekk og et lite skift var det bare en liten tur langs bryggen eller gjennom handlegatene for å komme til hurtigbåten som skulle ta oss over til Tau. Deretter en busstur opp til Preikestolhytta og start på turstien. For et arbeid som er lagt ned her! Sherpaer fra Nepal har lagt flotte stentrapper, og Fitbiten min kunne varsle om at jeg hadde runda 227 etasjer etter endt tur. Det tror jeg kan nomineres til den beste rumpe-økten på lenge!

Det fantes ikke en eneste liten skydott på himmelen som kunne ødelegge idyllen for oss denne dagen, og selv om det starter litt bratt, så føles turen bare som en veldig fin og lett gjennomførbar treningstur. Siden jeg er litt i overkant glad i trening, og spesielt trening utendørs, så gleder det mitt hjerte stort å se at så mange kommer seg ut. Vi snublet på alt fra topptrente som nærmest småjogget opp steintrappene, folk som pustet litt ekstra tungt og som måtte ta pauser underveis, spreke med krykker (!), småbarnsforeldre med bæremeis, turister i dårlig skotøy eller partyskjorte, gamle, unge og venninner som oss. Dette er en tur som de aller fleste kan mestre.

Vår jentegjeng brukte cirka 1,5t på vei opp, og da hadde vi noen små drikke-puste-pauser underveis. Jeg kan love deg en ting – 604moh rett ned gir skikkelig sug i magen og utsikten det gir er spektakulær! I det det kjente platået åpenbarer seg for oss, ser vi at det sitter en turist helt på tuppen, samtidig som en annen flyr frem og tilbake langs kanten som om han var på ei lita løpesti… Jeg kjenner at akkurat SÅ nærme kanten har jeg null behov for å være, og det ble ingen henge-utfor-kanten-“Tom Cruise”- moment på oss den dagen. Det vi fikk oppleve var et derimot et frieri midt i lunsjen! Med Lysefjorden som bakteppe går plutselig en mann ned på kne og frir i den mest romantiske settingen jeg har vært med på. Hun sa ja, og hele platået bryter ut i tårer, heiarop og klapp. Ok, nå blir det her nesten for mye for meg.

Hele veien ned tenkte jeg bare på hvor heldige vi er som bor i et land som er så vakkert! Og på at jeg burde tatt med meg en ekstra flaske vann (helst en camelback festet på ryggen), for den ene jeg hadde ble raskt tømt på veien opp. Hett tips: Ta med godt med vann på solrike og varme dager.

Jeg følte turen ned gikk veldig fint og lett, men jeg så at det var her mange følte det var ekstra tungt, og måtte ta seg noen ekstra pust i bakken underveis. Med så vakker natur er det null problem å bruke litt ekstra tid.

Hjemme på hotellet hadde jeg ikke før kastet på meg slåbrokken, før det ble servert et lekkert ostefat og flaske champagne på rommet. Dette var en del av pakken vi hadde bestilt i forkant, og var helt gull etter en lang dag på beina. Det er jo sånt som er noe av det beste med å være på venninne-tur! Det å kunne sitte i slåbrok sammen på sengen og skravle om absolutt alt, samtidig som vi skåler med bobler og har god samvittighet etter en sinnsykt fin tur med over 28000 skritt logget på skrittelleren. Vi byttet ut slåbrokene med sommerkjoler, tursko med heels og avrundet det hele med en bedre middag på hotellets restaurant Kitchen and Table. Om vi koste oss!

Morgenstund pleier som regel ikke ha gull i munn 5-6 om morgenen, men på jentetur er det ingen små som drar deg opp i gryningen. Jeg sov til jeg våknet og tuslet deretter ned til noe av det beste som finnes i hele verden: hotellfrokost! Her snakker vi omeletter som stekes foran deg på bestilling, frisk frukt, ferskt økologisk brød, utvalg av melkefrie alternativer og skikkelig, skikkelig crispy bacon fra den lokale slakteren. Nam!

Etter frokost måtte Nina og Line jobbe litt, mens Millie og jeg tok en løpe-økt langs bryggen. Hotellet har ikke eget gym, men Elixia ligger vegg i vegg og du kan betale kr. 100,- for å benytte deg av fasilitetene. Vi valgte utetrening for det er lite som slår utetrening om sommeren.

Jeg liker å kombinere styrketrening med løping derfor kombinerer jeg ofte de to hver gang jeg lufter løpeskoene. Økten vår så slik ut:

1/ Oppvarming – rolig løping 2km

2/ Deretter skulle vi ta 10 pushups hver gang vi så en benk x 3

3/ Langs bryggen var det stolper som vi brukte til spurter. Vi spurtet 10 stolper, og gikk rolig eller jogget rolig til pulsen senket seg, deretter 8 stolper og til slutt fem stolper. Slik fikk vi inn et skikkelig puls-element.

4/ Til slutt fant vi en bom og på denne tok vi pullups kombindert med knebøy. Vi tok 10 pullups, etterfulgt av 10 knebøy, 8 pullups etterfulgt av 10 knebøy, 6, 4 osv til vi kun tok 2 pullups og de siste 10 knebøy.

5/ Vi avsluttet økten med rolig jogg 2km tilbake til hotellet

Trening dagen etter en har gått preikestolen er absolutt ikke noe must, men for oss så er trening en del av livsstilen og noe som er fantastisk å kunne gjøre når som helst uten å måtte ta hensyn til jobb, barn eller tid. Dessuten synes jeg at løpeturer er en fin måte å gjøre sightseeing i byer jeg besøker.

Vi toppet turen med litt shopping (mest window-typen for min del) og lunsj-besøk, og jeg må si at jeg har forelsket meg skikkelig i Stavanger by etter dette. Godt jeg har svigerforeldre som bor i området og kan ta turen flere ganger. Vi har faktisk bestemt at vi skal ta turen igjen med tenåringene allerede i sommer!

Tusen takk for turen Clarion Hotel Stavanger! Hiking & Heels får terningkast 6 av meg!