Roadtrip fra LA til Utah

Det er noe veldig amerikansk ved en roadtrip i Amerika, utrolig nok. Vi bega oss spontant ut på en biltur fra LA til Utah uten å egentlig planlegge så mye mer enn at vi måtte booke en bil som var god å kjøre på lange slakke landeveier i ville vesten.

Til å ha bodd en stund i dette landet, samt feriert her utallige ganger, så har been appen fått meg til å føle meg betraktelig uerfaren, med kun noen veldig få stater innabords. Det var derfor mer enn på tide å se litt andre og mer eksotiske deler av landet. Så da dr vi da.

Etter brunsj, bursdagsfeiring og alt for lite søvn landet vi omsider i LA i det solen var på vei opp. Vi tok en frokost på Cafe Gratitude, før vi kræsjet i hotellsengen med utsikt mot innflyvningen fra LAX, hvor broren min etterhvert skulle lande.

Et eller annet sted på grensen mellom Arizona og Utah

Etter etterlengtet søvn og en halvfabrikata hotellfrokost var vi på vei ut døren mot Joshua Tree, vårt første stopp på turen, som etterhvert viste seg å være et av de beste. Vi kom frem da solen stod midt på himmelen og varmet som verst, og kunne ikke ønsket oss en herligere velkomst enn den vi fikk. Det viste seg at den lille hytta vi hadde leid lå på en topp med utsikt utover Yucca Valley, samt hadde et basseng vi kunne plaske i mens vi ventet på at grillen skulle bli varm og at solen skulle gå ned. Vi tilbrakte kvelden rundt et bål med tepper, øl og grillmat, mens vi la en slagplan for resten av turen vi snart skulle begi oss ut på.

Grand Canyon & Antelope Canyon

Et obligatorisk stopp på en slik roadtrip er jo Las Vegas. Et sted jeg så inderlig skulle ønske hadde en kul 1920 vibe med glitter og eleganse, men som har alt annet å tilby enn det jeg egentlig liker. 24 timer i denne byen var mer enn nok for oss, et mer folksomt sted med over 40 grader og flere skjebner skal man lete lenge etter. Til tross for solskinn og sterke farger føles det som om det henger et helt teppe av angst over denne byen. Jeg orker ikke tenke på hvor mange følelser som ligger godt absorbert i de grelle teppegulvene på de enorme hotellene med over 5000 rom. Misforstå meg rett, man kan garantert ha det kult her! Men det koster å være kar i en slik by, og det har nok mer eller mindre halvparten av de som har vært her erfart.

Monument Valley, Utah

Å kjøre gjennom fire stater tar på, og det gjør det å spise Taco Bell til middag fire dager på rad også. Men hva gjør man ikke for å se spektakulære nasjonalparker som dette? Jeg gjorde som jeg alltid gjør, en hel haug med research, for å finne de fineste stedene å stoppe på langs veien. Når det er sagt, så finnes det så mye mer å se, men det er jo begrenset hva man orker og har tid til på en uke! Dette var noe av det vi fikk til:

Mojave National Preserve
Et eller annet sted i Utah & Antelope Canyon

Vår lille sjarmerende Airbnb i Joshua Tree, California

Etter Las Vegas kjørte vi fra Nevada til Arizona, og inn i området rundt Grand Canyon. For å være ærlig så var det ikke Grand Canyon jeg gledet meg mest til, ettersom det er en typisk turistattraksjon, men fy søren så utrolig fint det var! Jeg ble mildt sagt tatt på senga av solnedgangen vi var så heldige å få se vår første kveld der! Det sykeste var jo at man kunne tråkke rundt og sette seg på kanten å vifte meg beina hvor enn man ville, det tok høydeskrekken til et helt nytt nivå.

Grand Canyon

Etter Grand Canyon kjørte vi gjennom en hel del ørken til før vi kom til Antelope Canyon. Dette er altså de rød-oransje steinene som ser ut som en eller annen form for abstrakt kunst. Vi tok ting litt på hælen, som vi alltid gjør, og klarte med et stort sjarmerende smil og litt overtalelse å snike oss med på en tur som i utgangspunktet var full! Obs obs: her lønner det seg å bestille på nettet i forkant, ettersom det ikke er lov å gå ned dit uten guide! Og tro meg, du er ikke den eneste som vil oppleve dette, dette var dessverre langt mer turistifisert enn jeg hadde sett for meg. I begynnelsen av turen var det så ekstremt mange mennesker at det ikke gikk an å løfte kamera en gang. Jeg angret umiddelbart på turen ettersom det var nærmere 40 grader, skikkelig trangt og vi ikke hadde rukket å ta med oss vann, og vurderte faktisk å fake et heteslag for å få gå ut igjen. Men så hørte noen min desperate bønn og ga oss et vindkast som feide masse sand ned over alle ivrige turisters solbrente hodebunner, så folk fikk fart på seg og plutselig stod vi der alene! Og hele opplevelsen gikk fra å bare være slitsom til fantastisk kul! Halleluja!

Monument Valley, Utah

Etter Antelope Canyon dro vi innom Horsehoe Bend før vi tok fart på siste strekka mot Monument Valley og Utah. Og sistnevnte var uten tvil et høydepunkt. Å kjøre over grensen fra Arizona til Utah og få øye på de enorme store rød fjellformasjonene i solnedgangen fikk oss til å måpe, og de x antall timene tilbakelagt i bil de siste dagene ble plutselig verdt det! Når man har mulighet til å se så mange forskjellige sider av USA, skjønner man hvorfor mange amerikanere ikke har vært ute av landet sitt ennå. (Selvom det absolutt ikke er en unnskyldning!) Med så mange inntrykk på en knapp uke, føles nesten turen bare som en drøm. Selv om bildene ikke kan måle seg med virkeligheten, var det ikke før jeg konverterte minnekortet at jeg faktisk forstod hvor fin tur vi hadde hatt.

For de av dere som har lyst til å gjøre en lignende tur på kun en uke, så var dette ruta vår:

LA – Joshua Tree – Las Vegas – Grand Canyon – Antelope Canyon – Horseshoe Bend – Monument Valley – Las Vegas – Palm Springs – LA.