VEGANSKE GRØNNKÅLCHIPS MED OSTESMAK

Grønnkålchips har gått fra å være skikkelig helsekostsmat til å bli supertrendy, for deretter nesten ha blitt litt retro igjen. For meg var det kjærlighet ved første crispy bit, og jeg er overlykkelig over å få laget dette hjemme med splitter ny debydrator. Fortvil ikke – dette kan du også lage i stekeovnen!

For dem som ikke har smakt grønnkålchips, høres det kanskje ut som verdens grønneste og kjipeste snacks. Det er faktisk tvert i mot – chipsen er sprø, salt og smakfull, og den varianten jeg gir dere oppskriften på her har en superdigg ostesmak, selv om den er helt vegansk. Ostesmaken kommer fra næringsgjær som er en favoritt hos mange med vegansk kosthold pga nettopp dette, samt at det inneholder b-vitaminer og er et komplett protein. Hvis dere ble nysgjerrige på hva næringsgjær egentlig er kan dere lese mer her.

Oppskrift:

  • 1 pakke med grønnkål, ca 5-6 store blader
  • 2 dl cashewnøtter (kan gjerne bløtlegges på forhånd så de blir lettere å fordøye)
  • 3-4 ss næringsgjær
  • 1 ts paprika pulver
  • 1 ts salt
  • Sitronskvis
  • Evt litt vann hvis massen blir for tykk

Fremgangsmåte:

Vask grønnkålen, og fjern de tykke stilkene hvis du kjøper pakker med hele blader. Del opp i mindre blader som du ser på bildet. Ha cashewnøttene i en foodprosessor og blend til det blir most, eller bruk stavmikser. Bland sammen resten av ingrediensene til det blir en kladdete masse. Ha alt i en bolle med kålen og bland sammen med hendene.

Hvis du har dehydrator/tørkemaskin

Sett dehydratoren på 41 grader og tørk kålen over natten. Dette er den absolutt sunneste måten å lage det på, fordi alle vitaminer og mineraler holdes intakt.

Hvis du bruker stekeovn

Sett ovnen på 180 grader varmluft. Stek i 12-14 minutter og la chipsen kjøle seg ned og bli sprø (hvis du klarer å vente).

Koooos deg!!

//Susanne