Kreativ trening

Foto: Magnus Westerlund

Jeg synes alltid det er utrolig hyggelig når jeg blir kontaktet av flinke folk i trenings
-og helsebransjen. Noen ønsker at jeg skal bidra med tips og tanker og da er det spesielt hyggelig når spørsmålet kommer fra de to herlige jentene, Silje Thorstensen og Pia Seeberg aka Treningspodden! Jeg hører på denne fast hver uke og synes de er så flinke til å ta opp gode og varierte temaer som gjør at det spres masse treningsmotivasjon og inspirasjon. Om jeg vil være med og bidra? OH YES!

Silje Thorstensen & Pia Seeberg. Foto: Rasmus Kongsøre

Du kan høre episoden her:  Treningspodden

Jentene ønsket å ta opp temaet kreativ trening og tok derfor kontakt med yours truly og sprekisen Kristin Birkelund der vi begge fikk tilsendt disse to spørsmålene:

1/ Hvordan legger du opp dine egne kreative økter?

Mitt svar:

Jeg pleier som regel ha program som varer 6-8 uker. Disse lager jeg med fokus på ulike løft, øvelser eller mobilitet som jeg ønsker å forbedre. Normalt sett pleier jeg å legge opp til 3-4 økter styrke + 1-2 kondisjonsøkter og 1-2 mobilitet- eller yogaøkter per uke (gjerne på samme dag som kondisjon)

MEN, så får jeg plutselig syke barn, en reise dukker opp, jeg blir syk selv eller det blir minimalt med søvn etc. så jeg er ikke redd for å vike fra planen når det må til.

Når det gjelder øvelser så elsker jeg kettelbells og egenvektstrening og legger opp øktene deretter.

Jeg liker å utfordre meg selv når en øvelse føles lett selv med tunge vekter, derfor prøver jeg meg mye frem med nye variasjoner og metoder. Jeg liker også å mikse det jeg lærer fra f.eks animal movement, mobilitet og yoga med styrketrening.

Ofte kan jeg se en øvelse på Instagram og det begynner å krible i hele kroppen etter å legge den inn i dagens økt for å teste og eventuelt se om jeg kan finne min egen vri.

Jeg har enkelte hoved-løft og øvelser som: squats, markløft, pullups, pushups, press ol. som alltid er med i programmene, men bare på ulike måter for å utfordre ytterligere.

Målet mitt er aldri å få de største muskelene eller løfte mest mulig på noe spesifikt, men heller være allsidig og atletisk.

2/ Hvem følger du på Instagram som gir deg inspirasjon til nye økter?

Jeg blir inspirert av så mange på Instagram men når det kommer til akkurat inspirasjon til nye øvelser må det bli:

@primal.swoledier (ja det er mye hud og muskler, men klarer du å se bort fra det så har mannen et utrolig kult arsenal av programmer og flows med kettlebells og kroppsvekt)

@gingerbeardman.fit (her er det i hvert fall lite hud, men masse inspo på øvelser med kettlebells, vekter, dekk og det du kan tenke deg)

@carmelrodriguezfit (Silje sier at jeg beveger meg så elegant, men hun har tydeligvis ikke sett denne dama! 🙂 )

@kaisafit (denne spretne dama skrev både Kristin og jeg opp- og det med god grunn. Kaisa får absolutt alt til å se lett og gøy ut)

@coachjohnwolf (en av coachene på Onnit som jeg drømmer om å møte og trene med en dag)

@onnit (alltid inspirerende videoer, bilder, oppskrifter ++)

@agatsufitness (her er det alltid masse å hente på alt fra kettlebells, mobilitet, club bells, mace, powerlifting ++)

Håper du kan finne noe her som kan inspirere din egen trening!

Tirsdag neste uke publiseres en episode jeg har spilt inn med de to fine damene i Engler og Hormoner. Denne samtalen synes jeg ble skikkelig fin og jeg gleder meg til dere kan få høre den.

Jeg må også nevne at jeg ved to anledninger har snakket med nydelige Sara Lossius på Ingefær Podcast og begge disse kan du finne på hennes nettside.

Jeg sier som Sara alltid gjør – god lytt!

P.S. Pia Seeberg har akkurat kommet ut med sin egen bok – Bli din egen PT!