Anmeldelse av David Finchers The Killer på Netflix

Etter år med mer eller mindre harde kamper med studioet nyter David Fincher full frihet i valg av materiale og bearbeiding av det, samt en blankosjekk fra Netflix. «The Killer» er en annen film som han ikke var i stand til å lage tidligere under de normale forholdene i en studioproduksjon, og som han nå gjør opp for. Med et sjenerøst budsjett, et rikt sett og uten kreative kompromisser. Og mens alle de andre store navnene i verdens kino, Nolan, Scorsese, Scott, ga ut tre timers biografiske epos i år, tok Fincher en annen vei. Den presenterer publikum for en to-timers tilpasning av en fransk tegneserie om omskiftelsene til en leiemorder over flere dager. Ironien er at det mest verdifulle emnet sannsynligvis vil være det minst tilgjengelige for flertallet av seerne.

Helt i begynnelsen av «The Killer» er det Finchers løftede langfinger, som viser at det ikke blir lett for ham denne gangen heller. Umiddelbart etter Netflix-logoen er en kort tittelsekvens som viser alle slags drap – fra våpen til gift til ødelagte bremser. Deretter følger en tjue minutter lang scene der morderen venter i dagevis på et offer, lever av McDonalds-mat og… leverer en trist, eksistensiell monolog, for hvordan kan man ellers ikke bli gal av ensomhet.

På denne måten lykkes Fincher gradvis med å ødelegge forventningene til en seer til en annen. Ingenting som vi er vant til å se i filmer om kontraktsmordere gjelder her. Vi forventer ikke at «sympatisører» kommer med sarkastiske bemerkninger (som Brad Pitt i Bullet Train eller Keanu Reeves i John Wick). Fincher tilbyr i stedet en besatt perfeksjonist. Han fordyper seg i skyggene, observerer ofrene sine, følger deres smertefullt kjedelige rutine og planlegger angrepet sitt nevrotisk nøye. Han viser følelser for første gang når noe går galt, og kommenterer: «Shit, så dette er første gang.»

Fra det øyeblikket prøver han å gjenopprette orden i ting og returnere alt til sin opprinnelige tilstand. Hans innsats kan ikke forveksles med enkel hevn for en forkrøplet kjæreste, den navnløse «morderen» er veldig flink til å beregne hva som vil være gunstig for ham og hva som ikke vil. Videre kan forholdet hans til kvinnen bli sett på som litt sosiopatisk når han ikke engang kan uttrykke følelsene sine om hennes sår.

Fincher bygger spenning gjennom «ikke-handling», som klassikeren ville si. Morderen sover på flyplassmoteller, kjøper verktøy i jernvarebutikker og reiser anonymt verden rundt som tysk turist med rør og krok. Det er faktisk bare én kontaktkamp i hele filmen, en veldig brutal og spontan, som viser hvor mye hovedpersonens liv har avviket fra det vanlige kurset.

Morderen opererer i kontraktsøkonomiens verden og blir ansatt av ukjente mennesker for å drepe ukjente mennesker. Han gjør dette uten anger, han er ikke interessert i motiver, kort sagt, han må bare gjøre jobben han får sjenerøst betalt for. «Jeg er effektiv og det er bare ett faktum bak det.» Alt er opp til meg, forklarer hovedpersonen. Hans eneste beklagelse er kundenes mangel på fantasi. I stedet for å beite eller varme, foretrekker de å skyte dusinvis av snikskytterskudd, noe som begynner å gå ham på nervene. Zabiják vil nok kjenne igjen mange frustrerte håndverkere.

Det har aldri vært bedre

Noen kritiserer manuset til Andrew Kevin Walker, som skrev de berømte mørke thrillerne «8mm» og «Seven», som den største svakheten. Kanskje Finchers overdrevne tekniske perfeksjon har skylden, og hindrer oss i å følge de subtile nyansene i Walkers manus, som ikke er så enkelt og satiriske tips skiller seg ut bare i den andre planen.

His Seven er basert på anonymiteten til en regnfull by hvor ingen bryr seg om noen og en seriemorder kan torturere ofrene sine i fred i timevis eller måneder. I «The Killer» viser han at kontraktsmorderen aldri har hatt en bedre jobb enn i dagens tidsalder med global kapitalisme og multinasjonale selskaper. Han blir fraktet til jobber rundt om i verden takket være flyselskaper som fortsetter å gi ham rabatter for timene han har fløyet. Han kjøper drapsvåpnene sine fra nasjonale kjeder. De kjører i biler og varebiler som de leier av et bilutleiefirma. Han bestiller rett og slett spesialverktøy og sakser via Amazon og henter dem fra leveringsboksen. Han utnytter også kapitalismens feil – det tomme kontoret til det nå konkursrammede globale nettverket WeWork vil også gi ham et tilfluktssted. Dette ga markedsavdelingene til de aktuelle selskapene en svært mørk humorboks for produktplassering.

I likhet med hovedpersonen har Fincher lenge strebet etter den absolutte feilfriheten til filmene hans. Man kan bare spekulere i i hvilken grad regissørens følelser ble absorbert i hovedpersonen etter utgivelsen av den siste filmen kalt Mank. Han laget sitt mest personlige prosjekt til nå, basert på sin avdøde fars manus, og selv de ellers så snille kritikerne fikk en lunken mottakelse. «Fy faen, dette er første gang,» må Fincher ha tenkt for seg selv. The Killers nesten meditative tempo tjener kanskje Fincher som en annen slags personlig bekjennelse fra en nitid kunstner, denne gangen med temaet streben etter perfeksjon.

Hvert skudd, hver scene, hver hjerteskjærende tone av filmmusikkforfatterne Trent Reznor og Atticus Ross er komponert med presisjonen til en sveitsisk urmaker. Michael Fassbender er på samme måte presist fokusert i tittelrollen. Etter et eksepsjonelt sterkt siste tiår, holdt han tilbake i de tre siste årene som Fincher plukket ham ut av. Og han leverte uten tvil den beste prestasjonen i karrieren – en trofast morder med en forkjærlighet for å lytte til The Smiths, praktisere yoga og sjekke pulsen foran The Maid er akkurat den typen rolle skuespilleren trives i Bare hvis han har mestret bokstavelig talt hver muskel i kroppen og den rette tonen i stemmen for de rette øyeblikkene. Fassbenders karakter er virkelig verken å beundre eller forakte – «Jeg er det jeg er», sier han og siterer Peppa Pig.

Og vi er tilbake til Fincher. «Jeg er det jeg er,» sier han sannsynligvis til seg selv. Han tok den barske karakteren til en kaldblodig morder, la til et direkte B-filmplott som få ville ha forventet av ham, tok inspirasjon fra Melvilles Samurai for humør, og pakket det hele i en form som var som dette var inspirerende og tankevekkende som kinoelskere ikke forventer å snakke om i årene som kommer. Og den gjennomsnittlige seeren kan til slutt finne veien dit hvis de etter det første sjokket aksepterer regissørens uforfalskede selvtilfredshet. Dette er Finchers film, han er fornøyd med den, og hvis du ikke liker den, «er det helt på ham».

Film: The Killer

The Killer, USA, 2023, 118 min., Netflix

Grafikk: Alexis Nolent (tegneserie), Luc Jacamon (tegneserie)